آموزش

فشن چیست؟ آشنایی با تاریخچه فشن

فشن چیست؟

فکر می کنید فشن چیست؟ فشن چه تفاوتی با مد دارد؟ همه تمرکز فشن بر روی این موضوع است که افراد بر چه اساسی لباس خود را انتخاب کنند و نوع ظاهر شدن افراد در مکان های مختلف مدنظر است. اما نکته ای که باید بدانید این است که فشن تنها مربوط به پوشش افراد نیست در واقع فشن بر سلیقه تاکید دارد. سلیقه افرادی که یک سال جلوتر یک سری طرح را به عنوان ترند سال آینده طراحی می کنند. این طرح ها الگوبرداری شده و گاه برای برندهای مشهور در دنیا نیز به کار می روند.

شاید سوال این باشد که منظور از تجارت در فشن چیست؟ منظور از تجارت در فشن کمی متفاوت از آن چیزی است که در ذهن همه ما از تجارت و داد و ستد وجود دارد. در واقع پدیده اجتماعی و فرهنگی که بیشترین تمایلات جدید و متنوع در نوع بشر ایجاد می کند وابسته به فشن است. فشن همواره در حال ایجاد تغییرات و خلق ایده های نو است و در این زمینه بسیار عالی و درجه یک عمل کرده و توانسته به شکل اصولی شرایط را بسنجد.

فشن چیست؟

برای اینکه بدانیم فشن چیست؟ از معنای لغوی فشن شروع می کنیم. در لغت نامه دهخدا کلمه فشن از روشی که افراد برای لباس پوشیدن انتخاب می کنند، الهام گرفته شده است. اما در سایر لغت نامه ها به روشی که افراد برای زندگی خود انتخاب کرده اند گفته می شود. مثلاً در لغت نامه معین واژه فشن تاکید بر ذوق و سلیقه افراد در لباس پوشیدن و سبک زندگی دارد.

در برخی دیگر از لغت نامه ها این کلمه برگرفته از مد روز است. به هر حال فشن نشان دهنده سبک و سلیقه افراد در دوره های مختلف از تاریخ است. فشن تنها بر روی لباس تاکید ندارد و نوعی سبک زندگی نیز محسوب می شود. رژیم های متنوع غذایی و تمرینات ورزشی همگی بر روی این موضوع تاکید دارند. حتی پوشش یا رفتار افراد نیز در طول زمان یک زاویه دیگر از فشن را مشخص می کند.

از مهم‌ترین محصولاتی که طراحان و استایلیست‌ها روی آنها کار می‌کنند می‌توان به انواع کفش چرم زنانه و مردانه و همینطور انواع کیف چرم زنانه و مردانه اشاره کرد.

استایل رابرت داونی جونیور

تفاوت مد و فشن

فکر می کنید تفاوت مد و فشن چیست؟ برای مشخص شدن ماهیت اصلی تفاوت این دو واژه می بایست به ماهیت فشن دقت کنیم. فشن یک روزی منقضی می شود. یعنی ممکن است یک چیز امروز به عنوان فشن استفاده شود و مدتی بعد دیگر یک امر عادی تلقی شود. حتی ممکن است چیزی که تا چند ماه پیش بسیار پر طرفدار بود و فشن محسوب می شد امروز مسخره باشد. مد بیانگر چیزی است که مردم مطابق با روز استفاده می کنند. مد وابسته به یک سری مسائل اجتماعی و حتی سیاسی تغییر می کند و به طور کلی هدف از مد، به روز بودن نیست.

حال می خواهیم تفاوت مد و فشن را به زبانی ساده تر توضیح دهیم. مد تمرکز اصلی خود را بر روی لباس و متعلقات مربوط به آن گذاشته است. در واقع مجموعه ای از ترندهای یک فصل یا دوره خاص به مد شهرت دارد. یعنی گفته می شود فلان رنگ امسال مد است و یا فلان مدل لباس در این فصل بسیار ترند است. اما فشن به سبک پوشش و نوع لباس در یک بازه زمانی محدود و مشخص می پردازد.

تاریخچه مد و فشن

شروع تاریخچه فشن به سال های 19 و 20 میلادی بر می گردد. در این زمان فشن رنگ و لعاب دیگری داشت و شاید حتی معنای دیگر میداد. در آن زمان استفاده از لباس های زرق و برق دار و فاخر به عنوان یک وجه مهم اجتماعی محسوب می شد. در واقع نوع پوشش افراد نشان از طبقه اجتماعی آنها می داد. این رویکرد سبب شد تا رفته رفته صنعت فشن شکل بگیرد. یعنی از همان گذشته تا به امروز عموم افراد جامعه علاقه زیادی به یک سبک خاص از فشن نشان می دادند. رفته رفته فشن به عنوان یکی از سبک های غالب در صنعت نساجی به شمار می رود.

اولین نشانه ورود فشن به ایران به دوران قاجار باز می گردد. اگر تاریخ را ورق زده باشید، لباس شیک الیزابت در دیدار با فتحعلی شاه اولین گام از فشن به شمار می آید. همان روز نقطه ورود مد به ایران بود و پس از آن نیز در دوره ناصر‌الدین شاه این رویکرد گسترده تر از قبل دنبال شد.

برند‌های مطرح در صنعت فشن

فکر می کنید برترین برندهای مد و فشن چیست؟ برند ایتالیایی گوچی در زمینه کالاهای لوکس و چرم فعالیت کرده و بسیار مشهور است. دیور یک برند فرانسوی در زمینه لباس و عطر بوده و نایک به عنوان مشهورترین برند لباس های ورزشی فعالیت دارد. لوئیس ویتون با نام اختصاری LV یک برند فرانسوی در زمینه اکسسوری و ساعت و حتی جواهرات فعالیت می کند. پرادا، بالنسیگا ، Moncler ، Bottega Veneta، Yves Saint Laurent از بهترین برندهای مطرح در فشن محسوب می شوند.

استایل‌های محبوب در دنیای مد و فشن

این روزها استایل های شیک مثل کلاسیک و یا سبک های ساده مثل مینیمال بسیار مورد پسند قرار می گیرد. از سوی دیگر برخی از افراد نیز علاقه زیادی به پوشیدن لباس هایی به رنگ های تیره دارند.

استایل کلاسیک

کلاسیک یک سبک میانه رو بین مدل های سنتی و مدرن است. در این سبک، لباس ها، ساده و بدون زرق و برق هستند و معمولاً با رنگ های خنثی و هماهنگ اجرا می شوند. استایل کلاسیک همیشه مد است. ظاهر استایل شیک بوده و از پارچه های باکیفیت برای آن استفاده می شود. این استایل نسبتاً گران است از مد روز و موارد زودگذر دوری می کند. پیراهن، کت و شلوار و کفش های خاص در این لاین قرار دارند.

استایل مینیمال

استایل مینیمال بسیار ساده بوده و جزییات اضافی و شلوغ را حذف می کند. در این استایل از پیچیدگی ها دوری می شوید. استفاده از رنگ سفید و سیاه در این استایل بسیار دیده می شود و پوشیدن لباس های تکراری با سبک ساده بخش مهمی از این استایل است. معمولاً بیش از دو رنگ در این استایل به کار نمی رود.

استایل دارک

در استایل دارک رنگ مشکی از عناصر ثابت و همیشگی است. این رنگ مظهر قدرت و جذابیت است. این استایل حتی برای اکسسوری ها نیز رنگ سیاه را انتخاب می کند. این استایل برای موقعیت های رسمی و غیر رسمی مناسب است. استایل دارک یکنواخت و یک رنگ است و شاید از نظر بسیاری از افراد خسته کننده به نظر برسد.

فشن شو چیست؟

فشن شو ها نوعی نمایش یا شوی لباس محسوب می شوند. یعنی رویدادی که در آن طراحان مد بر اساس هدفی خاص اقدام به تولید لباس های جدید با طرح های متفاوت می کنند. فشن شو مکانی است که بر اساس برند مد و فشن طراحی می شود. فشن شو برای رسانه های مختلف نمایش داده شده و معمولاً هر 6 ماه یکبار و در یک مدت نهایتاً 20 دقیقه ای برگزار می شوند. برخی از افراد به عنوان مدل، لباس ها را به تن می کنند و برای نمایش آن حاضر می شوند. فشن شو ها امروزه تنها مختص به گروه لاغر اندام نیست و برای همه استایل ها این برنامه اجرا می شود.

فشن شو لویی ویتون سال ۲۰۲۰

نتیجه‌گیری

فشن به عنوان یک صنعت پویا و پویشی مدام در تغییر و تحول است. طراحان مد، هنرمندان و تولیدکنندگان به دنبال خلق و ایجاد مدل‌ها و لباس‌هایی هستند که با زمینه‌های فرهنگی، اجتماعی و فناورانه متناسب باشند و به افراد امکان ابراز خود را بدهند. هر فصل، با آمدن روندها و استایل‌های جدید، یک دوره‌ی جدید از ابتکار و خلاقیت را با خود به همراه می‌آورد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *